LOFOTEN
KRIGSMINNE MUSEUM
HOVEDSIDE
9 april


PANSER
SKIPENE


EIDSVOLD

NORGE

 





9 APRIL


SIDE 2


  









SENKING
AV
  
BLÜCHER























HANGAR
SKIPET

GLORIUS





































9 APRIL
3

PANSERSKIPENE
De norske panserskipene "Eidsvold" og "Norge" var sjøsatt i år 1900 og var på 4200 tonn.

Skipene var ikke populære å tjenestegjøre om bord. Om vinteren rant kondensvannet på innsiden av skipsplatene og de sanitære forhold var også primitive.


Når skipene var i drift måtte mannskapet ha regelmessig kjelesjau for og holde fyrgangene rene for
slagg og sot hvilket var et grisearbeid uten like. Også en del underlige bestemmelser var om bord, bl.a. at man skulle ha "rorvakt" bak på båten.

Her sto 2 mann riktignok under dekk, men hadde som oppgave og glo på roret om alt virket som det skulle. Sjørokk og drefs gjorde disse 2 timers øktene
kalde og utrivelige. Og som en matros sa:"Hvis båten mistet roret så ville man for søren merke det før vi fikk gitt beskjed".

Begge skipene var håpløst gammelmodige og kan vel


Panserskipet Norge.

Norsk sjøoffiser.
Lege.
best karakteriseres som en havets dinosaurus. Dog var begge panserskipene i besittelse av noe som de tyske jagerne fryktet. De hadde noen beist til kanoner - 21 cm. En fulltreffer av en slik granat ville ha satt en tysk jager ut av spill, muligens senket den. De tyske "zerstörerne" hadde bare 8 millimeter tykke panserplater. Men det gikk allikevel galt.

Eidsvold ble senket i innløpet til Narvik etter å ha hatt en tysk parlamentær om bord. Eksplosjonen var forferdelig og 175 sjøfolk omkom, bare 6 ble reddet.

Panserskipet Norge hørte braket, men kunne ikke se noe i snødrevet. Like etter kom Norge i kamp inne på havna noe som satte maskineriet på ekstrem belastning. Full fart forover, for så full fart akterover. Maskinfolkene helte olje på lagrene for å forsøke og kjøle dem ned mens hovedskytset bak samt sidekanonene åpnet ild. Den ene av sideskytset skjøt så heftig at den hoppet ut av fundamentet. Men det var en ujevn kamp i snødrevet.

Norge blir til slutt truffet av 2 torpedoer og synker på 1 min. 101 omkom.


Viste du at Birger Eriksen som senket Blücher 9 april i Oslofjorden var fra Lofoten ? (Sørvågen)


Da han ga ordre om å åpne ild sa soldatene: "Skal vi virkelig skyte med skarpt?" "Ja", svarte Eriksen. "I dag skyter vi med
skarpt." Og han føyde til: "Enten blir det medalje eller så blir det krigsrett".

De skjøt et skudd og traff flydekket hvor flere fly sto ferdig opptanket. En voldsom brann brøt ut og Blücher ble senket med torpedoer.




Lua til Birger Eriksen,
den som han hadde på hodet natten da
Blücher ble senket.


Hangarskipet "GLORIOUS".

England hadde 16 jagerfly av typen Hurrican stasjonert på flyplassen i Bardufoss. Dette for å gi de allierte styrkene flydekning under kampene om Narvik.

Jagerflyene ble holdt på Bardufoss helt til 8.juni altså like før vi kapitulerer 10 juni 1940.


Engelskmennene var uenige om flyene skulle ødelegges eller om man skulle forsøke å lande dem på det store hangarskipet Glorious som lå utenfor Lofoten.

Eksperter mente at det var umulig for flyene manglet kroken som skulle huke tak i stoppevaieren. Et landingsforsøk ble sett på som rene selvmordet. En "forsøkskanin"

Pat Jameson - den beste flygeren i skvadronen ble sendt av gårde. Men resten av skvadronen fikk ingen tilbakemelding om hvordan det var gått. Imidlertid bestemmer de seg for å ta av for å forsøke å redde flyene med å lande på Glorious.

De legger små sandsekker bak i flyene slik at de ikke skal tippe rundt under den ekstreme oppbremsingen og drar av sted. Og samtlige fly makter det som ekspertene mente var
umulig og gjennomfører den første landing på hangarskip med Hurricanes.

HMS Glorious setter så kursen mot England med sin dyrebare last. Til eskorte har den bare 2 jagere, Acasta og Ardent.

Syd for Værøy skjer katastrofen. Der blir oppservert røyk i horisonten kl. 04.00 om morgenen. Jageren
Ardent blir sendt ut for å undersøke hvem det er.

Forskrekkelsen er stor når man oppdager at røyken kommer fra de enorme tyske krigsskipene Scharnhorst og Gneisau.

Ardent blir tatt under ild av 28 cm kanoner og blir hurtig senket. Acasta forsøker fortvilet og legge en røykskjerm mellom hangarskipet og slagskipene, men blir også senket.


FRA UTSTILLINGEN I MUSEET.

GLORIUS


ENGELSK HURRICANE OG PILOT
 

SENKING AV GLORIUS

Maleri malt av kunstmaler Finn Danielsen, Svolvær som og har malt maleriet øverst til høyre av panserskipet Norge.

Scharnhorst tar så Glorious under ild og det digre hangarskipet blir sakte malt i stykker, det bryter ut branner og Glorious går tilbunns.

Overalt i sjøen er det overlevende som klammerer seg til flåter, vrakgods og annet som kan berge en. Sjøen er kald og opprørt. Sakte faller flere og flere ifra. Stedet er lite trafikkert og de overlevende blir ikke funnet før etter 3 dager.

På en flåte hvor det var 37 mann er det nå bare 7….

Av 1474 menn overlever bare 45.

Dette var den største katastrofe og tragedie med tap av menneskeliv und
er felttoget i 1940.
LOFOTEN KRIGSMINNEMUSEUM
webdesign: bkh © 2001